Blog

Boerhof Projectinrichters is een rolmodel voor sociale impact

Geschreven door Marieke | 09 dec 2024

Charlotte Povel van Social Return Company ging voor ons in gesprek met Kristel Leerkes-Boerhof van Boerhof Projectinrichters: zij zijn een rolmodel op het gebied van sociale impact.

Er is meer mogelijk dan je denkt op het gebied van social return. Dit wordt duidelijk in gesprek met Kristel Leerkes-Boerhof, directeur en eigenaar van Boerhof Projectinrichters. Boerhof is specialist op het gebied van projectinrichting en levert creatieve oplossingen voor kantoren, onderwijs en zorg. Het bedrijf biedt een volledig dienstenpakket, van ontwerp tot onderhoud bij zakelijke klanten en overheden. Zij hebben een social return verplichting van circa 100k per jaar.

Kristel Leerkes-Boerhof, directeur en eigenaar van Boerhof Projectinrichters

Boerhof is een succesvol familiebedrijf met een sociaal hart en toonaangevend op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, wat hen de prijs "Onderneming van het Jaar" heeft opgeleverd. social impact wordt gedragen door de directie en de medewerkers, wat bijdraagt aan het succes op dit gebied. Boerhof heeft de ambitie om dé circulaire projectinrichter van de regio te worden.

Het bedrijf omarmt social return als een verrijking en zet extra stappen om meer impact te creëren. Benieuwd hoe zij het hebben aangepakt en de adviezen die zij meegeven? Lees dan verder.

Hoe maakt Boerhof optimaal sociale impact?

Social return kan op meerdere manieren worden ingevuld, zoals je kunt lezen in deze blog en de Social Impact Scan. Boerhof Projectinrichters richt zich vooral op de volgende aspecten, waarbij sociale impact creëren het voornaamste doel is, niet de invulling van social return.

  1. Mensen aannemen met een afstand tot de arbeidsmarkt
  2. Expertise inzetten voor een kwetsbare doelgroep
  3. Erkend leerbedrijf
  4. Maatschappelijke initiatieven – geen social return, wel maatschappelijke impact

Extra handen door aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Boerhof ziet het aannemen van mensen uit de doelgroep als een verrijking in plaats van een verplichting. Je hebt er niet alleen een loyale, kwalitatieve medewerker bij, maar ook de impact die je maakt op iemands leven en het verkrijgen van deze ervaring schemert door naar de collega’s. Dit maakt Boerhof een impactvol bedrijf waar de medewerkers graag voor willen werken.

Boerhof neemt sinds jaar en dag mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt in dienst. Dit maakt ongeveer 10% van hun personeelsbestand uit. Dit brengt voordelen met zich mee, zowel voor het bedrijf als voor de werknemers in kwestie:

  • vinden van extra werknemers in een krappe arbeidsmarkt;
  • door het inzetten van jobcarving haalt Boerhof het maximale talent uit hun medewerkers;
Jobcarving is een proces waarbij taken en verantwoordelijkheden binnen een functie worden aangepast om beter aan te sluiten bij de behoeften en vaardigheden van een werknemer met een beperking. Dit leidt tot een hogere productiviteit en werktevredenheid voor de werknemer, doordat hij of zij zich kan concentreren op de taken waar hij of zij goed in is.
  • de medewerkers zijn enorm dankbaar voor deze mogelijkheid en dit zorgt voor een sterke loyaliteit;
  • collega’s ervaren wat deze kans betekent voor deze persoon. Het gevoel dat je impact maakt op iemands leven resulteert in een trots gevoel en zorgt voor een sterkere binding met elkaar en met het bedrijf.

In wat voor functies zijn deze personen terechtgekomen?

Boerhof heeft een wajonger als stoffeerder aangenomen. Hij kan klussen zelfstandig uitvoeren en is heel goed in het inpakken van de bus. Hij heeft alleen soms nog wat extra begeleiding nodig om bijvoorbeeld de taken op te delen. Zolang er bij hem en zijn begeleider wat extra werktijd wordt meegerekend, is dit een succesformule. Inmiddels werkt hij hier al 12 ½ jaar.

Ook is er een medewerker in dienst die voorheen arbeidsongeschikt was (WIA) en nu vier ochtenden per week als magazijnmedewerker en klusjesman werkzaam is. Hij zorgt voor assistentie van o.a. de vaste magazijnmedewerker.

Een statushouder kreeg de kans om zijn eigen bedrijf op te starten. Boerhof zet hem drie dagen per week in als zelfstandige voor het leggen van vloeren. Hij levert niet alleen hoogwaardige kwaliteit, hem zien ontwikkelen tot een volwaardig onderdeel van het team, dat maakt het verschil.

Wil jij ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen? Boerhof heeft de volgende adviezen:

•    Zorg dat collega's betrokken zijn bij het ontwikkelen van het beleid en bij het aannemen van mensen met een afstand op de arbeidsmarkt.
•    Wijs een geschikte en vaste mentor aan om de nodige ondersteuning en begeleiding te geven. Bied cursussen, trainingen en jobcoaching aan voor de collega's die als begeleiders optreden.
•    Calculeer extra tijd voor de begeleider om de werknemer effectief te kunnen helpen en ondersteunen.
•    Zet jobcarving in om te focussen op de talenten van de medewerker en draag taken over waar ze geen energie uit halen. Dit zorgt voor langdurige en positieve werkrelatie.
•    Heb geduld en neem voldoende tijd om de talenten en mogelijkheden van de medewerker te ontdekken. Dit duurt gemiddeld 6 maanden.
•    Accepteer dat niet alle matches even succesvol zijn.
•    Zorg voor regelmatig overleg tussen begeleider, leidinggevende en medewerker.
•    Personen met een afstand op de arbeidsmarkt zijn zeer loyaal en hebben een lang dienstverband.

Het succes wordt bepaald door de tijd en inzet die iemand erin steekt. Doe je dit goed, dan heb je een kwalitatieve en loyale medewerker die een verrijking is voor jouw bedrijf en een mooie duurzame invulling van social return.

Expertise inzetten voor kwetsbare doelgroep

Een andere effectieve manier van Sociale Impact maken is door het inzetten van de expertise van jouw organisatie. Welke dienst/welk product levert jouw organisatie en hoe kan je dit inzetten voor een kwetsbare doelgroep?

Boerhof Projectinrichters heeft hun expertise, het inrichten van twee gezinskamers in PI’s, ingezet om een kwetsbare doelgroep te helpen middels social return. Voor Boerhof was dit de beste invulling na gesprekken met Dienst Justitiële Inrichtingen.

De initiële focus was om ex-gedetineerden in dienst te nemen, maar de VOG-vereiste (Verklaring Omtrent Gedrag) was een obstakel. Veel van Boerhof’s klanten, waaronder het Ministerie zelf, verplichten een VOG. Bovendien was het praktisch onmogelijk om medewerkers zonder VOG alleen in te zetten bij bedrijven die deze niet vereisten. Uiteindelijk is besloten dat Boerhof kosteloos twee gezinskamers binnen de gevangenis (PI) inricht. Dit is voornamelijk bedoeld om de band tussen gedetineerde vaders en hun kinderen te versterken, omdat deze bonding belangrijk is voor het kind.

Het advies van Kristel aan andere ondernemers: bekijk of je jouw expertise in kan zetten voor de doelgroep, dan wel de kwetsbare in de samenleving. Bespreek dit samen met jouw opdrachtgever en grote kans dat ook jij jouw expertise maximaal kan inzetten voor de doelgroep.

Stages aanbieden aan jongeren

Praktijkonderwijs wordt vaak erkend als invulling van social return. Dit wordt vaak omschreven als “Leerwerkplek praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs en mbo beroepsbegeleidend (bbl) niveau 1 & 2, dan wel mbo beroepsopleidende (bbl) niveau 1 & 2”. De waarde die hieraan wordt toegekend verschilt per opdrachtgever.

Boerhof Projectinrichters is een erkend leerbedrijf, waar mbo-stagiairs op niveau 1, 2, 3 en 4 de kans krijgen om stages te lopen. Boerhof beschouwt dit niet zozeer als een manier om werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten, maar eerder als een mogelijkheid om nieuw talent aan te trekken en aan zich te binden. Dit doet Boerhof ook zonder de verplichting van social return.

Tip: Het is niet eenvoudig om deze jongeren te vinden. Goede contacten met het praktijkonderwijs in combinatie met het geven van gastlessen aan (mbo) leerlingen, zorgt voor verhoogde zichtbaarheid, aldus Boerhof. Zij doen dit zo’n vijf keer per jaar. Ook dit telt mee voor social return.

Naast een leerwerkplek is Boerhof ook één van de oprichters van de Innovatiehub Salland. Hiermee bieden zij stageplekken en afstudeermogelijkheden voor studenten op mbo-, hbo- en universitair niveau. Deze investering levert veel sociale waarde en potentieel nieuw personeel op. In sommige gevallen kan dit meetellen als social return, dit hangt af van de opdrachtgever.

Heb jij als bedrijf ook een praktiserende tak waarbij mbo niveau 1 & 2 kunnen doorgroeien naar duurzaam werk, dan zou het waardevol zijn om leerwerkplekken te introduceren. Dit kan aangevuld worden door gastlessen voor studenten om hen enthousiast te maken in jouw branche of werkveld. Hiermee kan de talentenpool worden uitgebreid en kan de doorstroom van nieuwe werknemers bevorderen. Het leerwerk traject en gastlessen kunnen vaak als social return worden opgenomen.

Maatschappelijke initiatieven

Maatschappelijke initiatieven zijn een andere mogelijke invulling voor social return. Afhankelijk van de opdrachtgever wordt hier wel/geen goedkeuring voor afgegeven. Deze initiatieven kunnen ook meetellen voor duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en Sustainable Development Goals (SDG: 12 Verantwoorde consumptie en productie).

Boerhof doneert restproducten, oud meubilair en oude IT-apparatuur aan sociale werkplaatsen en stichtingen, niet omdat dit onderdeel is van social return, maar omdat dit bijdraagt aan maatschappelijke impact. Royal Vriesco, de gordijnleverancier van Boerhof, is medeoprichter van L.A.P. Atelier, waar vrouwen die te maken hebben gehad met huiselijk geweld zich kunnen ontplooien in het naaiatelier. Restmaterialen worden omgetoverd tot nieuwe waardevolle textielproducten, zoals tipi tenten, tasjes en vlaggetjes.

Restanten tapijttegels gaan bijvoorbeeld naar Stichting Present die hiermee woningen heeft ingericht voor personen in een moeilijke situatie.

Oud meubilair van klanten wordt opgeknapt en verscheept aan de Stichting Hulpgoederen Centrum Filipijnen. In het begin waren sommige medewerkers sceptisch, maar de waardering en foto's van de lokale bevolking heeft een blijvende indruk op het personeel achtergelaten en maakt hen trots op hun bedrijf.

Laptops gaan terug naar de systeembeheerder, worden schoongemaakt en worden beschikbaar gesteld aan een stichting/goed doel. O.a. via de matchgroep van de Raalter Uitdaging.

Ook vindt Boerhof het belangrijk om te doneren aan goede doelen. In 2023 voor hun 50-jarig jubileum mochten de medewerkers zelf het goede doel bepalen. Om nog meer impact te maken vraagt Boerhof aan hun leveranciers, partners en klanten om in plaats van traditionele kerstgeschenken te doneren aan het geselecteerde doel. Deze saamhorigheid zorgt voor hogere duurzaamheid én maatschappelijke impact.

Of maatschappelijke initiatieven meegeteld kunnen worden voor social return, hangt af van de opdrachtgever en het initiatief in kwestie. Tevens kunnen maatschappelijke initiatieven bijdragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals (SDG) van jouw organisatie, het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) principe. Dus bedenk wat jouw restproducten zijn, dan wel wat jouw bedrijf overhoudt en welke sociale ondernemers of stichtingen hiermee het verschil zouden kunnen maken voor de doelgroep en neem contact met hen op. De ‘’Nederlandse Uitdaging”, dan wel hun regionale tak, maken matches tussen bedrijven en goede doelen, met als doel om de leefkwaliteit van onze samenleving te verhogen. Zij kunnen bij uitstek helpen om meer impact te maken.

Impact maken is een ketenverantwoordelijkheid

Sociaal verantwoord inkopen is een andere dimensie binnen social return. Dit kan middels het uitbesteden aan sociale ondernemers, dan wel het inkopen bij sociale ondernemers. De randvoorwaarden worden geschetst door de opdrachtgever. Het inkoopbeleid is niet alleen bepalend voor social return, maar ook voor de algehele maatschappelijk impact zoals de hierboven genoemde CRSD en MVO-principes.

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een richtlijn waarin staat dat steeds meer bedrijven vanaf 2024 verplicht worden te rapporteren over hun impact op de mens en op het klimaat. Naast de eigen bedrijfsvoering wordt ook ketenverantwoordelijkheid toegepast. Dit betekent dat een bedrijf niet alleen verantwoordelijk wordt gehouden voor hun eigen bedrijfsvoering, maar ook die van hun ketenpartners. Ketenpartners met een MVI (Maatschappelijk Verantwoord Inkoop) beleid zullen dan een positief effect hebben op de score van jouw organisatie.

Hoe doet Boerhof Projectinrichters dit?

Boerhof selecteert zorgvuldig zijn leveranciers en klanten die waarde toekennen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze hebben een beoordelingsmodel voor leveranciers ontwikkeld waarin ze waarde toekennen aan maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid en sociale impact. Zo zorgen ze voor ketenverantwoordelijkheid.

Ook ontplooien zij initiatieven samen met leveranciers voor meer impact. Zodat ook hun afval een goede bestemming krijgt en tot nieuwe producten leidt met een maatschappelijke invulling. Hoe leuk zijn de tipi tenten, tassen, dan wel vlaggetjes van gordijnen? Zo steunen zij sociale werkplaatsen, creëren zij extra werkplekken en toffe producten met een hoog duurzaamheidsgehalte.

Ook voor leveranciers van o.a. koffie kijken zij naar maatschappelijk verantwoord ondernemers. Boerhof kiest er wel bewust voor om breder te kijken dan sociale ondernemers die met social return ingevuld kunnen worden.

Tip: Neem de MVO-principes op in jouw inkoopbeleid en bespreek met jouw leveranciers wat jullie nog meer kunnen doen om de impact te verhogen.

Binnen de nieuwe CRSD richtlijnen zijn niet alleen je eigen daden, maar ook die van jouw ketenpartners van invloed op jouw impact score. Wil jij ook jouw impact optimaliseren, bespreek dan met jouw leveranciers hoe jullie samen nog meer impact kunnen maken.

Aanbestedingen winnen (mede) door hoge score op duurzaamheid en social return

In het ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Opdrachtgeven’-beleid van de overheid wordt er een 2,5% tot 5% social return verplichting toegepast. Wanneer je moet toelichten hoe social return wordt ingevuld binnen de opdracht, kan je extra punten scoren met een goed doordacht plan.

Ook Boerhof Projectinrichters heeft hun visie op social impact en duurzaamheid geen windeieren gelegd. Zij winnen aanbestedingen (mede) door hun hoge score op duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Zij leggen de nadruk op kwaliteit in plaats van prijs. Op het plan van aanpak voor social return scoren zij hoog, wat ook zeker heeft bijgedragen aan het winnen van aanbestedingen.

Hoe doen zij dit?

Boerhof maakt gebruik van een ‘template social return plan van aanpak’, dat ze vervolgens aanvullen met initiatieven die aansluiten bij de opdrachtgever. Als de opdrachtgever het toelaat, dan kiest Boerhof ervoor om het plan na gunning uit te werken, zodat ze nauw kunnen samenwerken met de opdrachtgever.

Tip: Ga met opdrachtgever in gesprek, er is meer mogelijk dan je denkt. Bijvoorbeeld bij de Sociale Verzekering Bank (SVB) mag je een wajonger 2 jaar opvoeren, echter heeft hun wajonger permanente begeleiding nodig. In eerste instantie zijn de regels dat je de wajonger dus zou moeten ontslaan om een nieuwe wajonger aan te nemen. Dit is geen duurzame manier van werken en strookt niet met het principe van Boerhof. Boerhof heeft een plan opgesteld en aangeboden aan de SVB, waardoor de wajonger in dienst ook na 2 jaar wordt meegeteld als social return. Hier is de SVB uiteindelijk mee akkoord gegaan en heeft Boerhof de wajonger langer mogen behouden als invulling voor social return.

Dus het hebben van een sociale missie is één ding, maar het tonen van hun social impact kan net dat ene verschil maken om een project gegund te krijgen. Daarnaast tipt Boerhof om proactief initiatieven voor te stellen en hier na gunning met de opdrachtgever over in gesprek te gaan.

Samenvattend

Er is meer mogelijk dan je denkt. Bepaal welke vorm van social impact het best past binnen jouw organisatie en formuleer dit in het social return plan van aanpak. Dit plan kan dan aangepast worden aan de opdrachtgever/aanbesteding. Een goed onderbouwd plan leidt tot hogere scores op de social return criteria in de aanbesteding en verhoogt de winkans.

Boerhof Projectinrichters ervaart social return als een verrijking. Zij bieden voornamelijk personen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans. Dit heeft niet alleen een positief effect op de individuen, maar ook op de collega's om hen heen. Zolang er wordt gekeken naar de talenten van deze personen en extra begeleiding wordt geboden, leidt dit tot een duurzame en kwalitatief goede oplossing, waardoor het sociaal rendement wordt gemaximaliseerd.

Boerhof vult social return in door hun expertise in te zetten voor kwetsbare doelgroepen. Boerhof doet dit niet alleen; samen met hun leveranciers accelereren zij social impact. Dit tezamen maakt Boerhof voor ons een rolmodel.

Ben jij ook geïnspireerd en wil jij weten hoe andere bedrijven social return toepassen? Houd onze blog in de gaten. We zullen de aankomende tijd meer inspiratie op dit gebied met je delen! Zelf al aan de slag gaan? Doe hier de Social Impact Scan.