Wacht jij op de juiste aanbesteding en ga je daarna aan de slag of zorg je dat je al voorbereid bent voordat een aanbesteding wordt uitgezet? Om jouw winkans te vergroten adviseren we natuurlijk het laatste! En waarom een concurrentieanalyse hiervoor essentieel is, leggen we uit in deze blog.
Een concurrentieanalyse houdt in dat je grondig onderzoek doet naar je concurrenten. Met een concurrentieanalyse weet je welke bedrijven interesse hebben in dezelfde aanbestedingen als jij. Als je nog dieper gaat, heb je volledig in kaart wat de USP’s zijn van je concurrenten. Minstens zo belangrijk is om te weten is waar zij staan ten opzichte van jouw organisatie. Is er een overlap in dienstverlening en waar juist niet? In het geval van een aanbesteding is het nuttig om te weten hoe ervaren zijn in het aanbestedingsspel. Hebben zij al eerder aanbestedingen gewonnen? Zo ja, zoek dan ook uit in hoeverre die tenders vergelijkbaar zijn. Dit is waardevolle informatie als je gaat starten met aanbesteden, maar ook als je wel al meedoet in de wereld van tenderen. Zo houd je de markt goed in de gaten. Een professioneel bidteam kan je hierbij helpen.
Voordat je inhoudelijk bezig gaat met een tender is het zinvol een concurrentieanalyse te doen. Zelfs als je hier eigenlijk geen tijd voor hebt, is het nuttig om een (kort) onderzoek te doen. Als je weet wat je concurrent doet kun je deze net een stapje voor zijn. Zorg dat je belangrijkste speerpunten goed in kaart hebt. Dan kun je nog meer focus leggen op waar jij het verschil in maakt. En dit scheelt ook weer tijd in het opzetten van een scherpe aanbieding! Daarnaast kun je na een analyse een betere inschatting maken hoeveel inschrijvers je kunt verwachten én dus je winkans beter bepalen. In een enkel geval is het minder zinvol, namelijk als jij de enige in de markt bent met écht een unieke dienst of product. Maar zelfs dan: weet je dit wel 100% zeker? Het kan namelijk best zo zijn dat er in de tussentijd een concurrent de markt op is gekomen met een vergelijkbaar product of dienstverlening. Hou jezelf dus altijd scherp door de markt in de gaten te houden. Kortom, het is altijd zinvol een concurrentieanalyse uit te voeren.
In deze blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om je concurrentie goed in kaart te hebben. Maar een concurrentieanalyse is slechts een onderdeel van het hele tenderproces. Er zijn nog andere dingen die jij kunt doen om een voorsprong te krijgen op je concurrentie.
Wil je sparren of heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of boek een online kennismaking.