Wil jij je in gaan schrijven op aanbestedingen? Dan heb je waarschijnlijk eHerkenning nodig. Hier lees je waarvoor je het nodig hebt, wat eHerkenning is en hoe je eHerkenning stap voor stap aanvraagt.
Je zou kunnen zeggen dat eHerkenning een soort zakelijke DigiD is. Het is een efficiënt en betrouwbaar middel om de authenticatie van bedrijven bij overheidsdienstverleners te regelen. Het is echter niet alleen een tool die je aanschaft voor aanbestedingen. Via eHerkenning hebben organisaties veilig contact met (semi-)overheidsinstanties, zoals gemeentes, UWV en de Belastingdienst. Bijvoorbeeld over parkeervergunningen, werknemersverzekeringen of de belastingaangifte.
Elk eHerkenningmiddel is gekoppeld aan een bedrijf op basis van het KvK-nummer. Het eHerkenningmiddel moet per medewerker worden aangevraagd door een tekenbevoegde bestuurder. Hiermee machtigt de tekenbevoegde bestuurder de medewerker om namens zijn bedrijf handelingen te verrichten.
eHerkenning heb je nodig om in te kunnen schrijven op aanbestedingen via TenderNed. In 2019 verliep volgens TenderApp bijna 60% van alle aanbestedingen via TenderNed. Daarom is het onmisbaar als je vaker wilt gaan inschrijven op aanbestedingen. Dit houdt in dat het stellen van vragen voor de Nota van Inlichtingen en het indienen van een inschrijving voor deze aanbestedingen alleen kan als je eHerkenning hebt.
De Aanbestedingswet 2012 verplicht het gebruik van eHerkenning bij het doen van (voor)aankondigingen, de mededeling van gunningsbeslissingen, rectificaties en de mededeling aan de Europese Commissie van het resultaat van de procedure. Echter kan het indienen van de inschrijving via een ander platform verlopen zoals Mercell of CTM. Voor deze platformen heb je géén eHerkenning nodig. Check dus altijd bij een aanbesteding op welk platform je deze moet indienen. Dit wordt aangegeven in de aanbestedingsdocumenten.
Er zijn vijf betrouwbaarheidsniveaus voor eHerkenning. Om in te kunnen loggen op TenderNed is niveau EH2 (basis) nodig. eHerkenning is een persoonsgebonden middel.
Je kan voor elk eHerkenningsmiddel naast het betrouwbaarheidsniveau ook aangeven voor welke instanties of diensten de machtiging geldt. Zo kan een medewerker of externe adviseur ook specifiek voor alleen TenderNed worden gemachtigd.
Bij de aanvraag van eHerkenning van niveau EH2 wordt er bij sommige aanbieders tijdens de aanvraag automatisch ook een algemene machtiging voor EH1 meegenomen. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden en het zorgt ervoor dat je de eHerkenning ook kunt gebruiken voor zaken waar niveau EH1 voor nodig is. Dit is voor het inloggen op TenderNed echter niet nodig.
Er zijn zes leveranciers van eHerkenning. Vijf daarvan bieden EH2 aan. Een overzicht van de verschillende leveranciers vind je hier. Door op een leverancier te klikken kom je op de website van de aanbieder. Per leverancier kan de wijze en duur van de aanvraagprocedure verschillen, maar in grote lijnen ziet de procedure er hetzelfde uit. De leveringstermijnen verschillen wel per leverancier. Houd er rekening mee dat het leveren door drukte langer kan duren dan de leverancier aangeeft. Wees daarom op tijd met het aanvragen ervan.
Om het je wat makkelijker te maken, hebben we stap voor stap bijgehouden hoe het aanvraagproces verloopt als je eHerkenning aan wilt vragen voor jezelf. Zodat je weet wat je kunt verwachten in deze procedure.
Onderstaand stappenplan geldt voor een EH2 machtiging bij Reconi, de aanbieder die we bij qcore gebruiken. De precieze aanvraagprocedure van eHerkenning kan per aanbieder verschillen, maar bestaat altijd uit een aantal controlestappen. De aan te leveren bewijsstukken tijdens de procedure zijn dikgedrukt.
Omdat tegenwoordig steeds vaker eHerkenning wordt gevraagd voor zaken bij de overheid is het druk bij de leveranciers. Als je hier pas mee begint wanneer de aanbesteding is gepubliceerd, ben je eigenlijk al te laat. Het kan gebeuren dat je nog weken moet wachten voordat je in kunt loggen en hierdoor een vragenronde mist. Ons advies aan jou: vraag zo vroeg mogelijk eHerkenning aan, vóór de publicatie van een aanbesteding. Zeker als je weet dat je vaker in wil gaan schrijven op aanbestedingen, is dit een waardevolle investering.
Om je winstkansen voor aanbestedingen te vergroten, is een goede voorbereiding het halve werk. Naast het aanvragen van eHerkenning zijn er nog meer voorbereidingen die je kunt treffen, zelfs voordat er zich een interessante aanbesteding voordoet. In onze Startersgids Inschrijven op aanbestedingen lees je waar je allemaal aan moet denken voordat je inschrijft op een aanbesteding. Download hier de gratis startersgids.