Wellicht heb je de term EMVI-plan wel eens horen vallen. Wat wordt hier eigenlijk mee bedoeld? Nog belangrijker: hoe schrijf je een EMVI-plan? In dit artikel krijg je vijf stappen te lezen die je helpen een EMVI-plan te schrijven, krijg je wat extra tips en benoemen we enkele valkuilen.
De afkorting ‘EMVI’ staat voor Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Vroeger werd dit gebruikt voor aanbestedingen waarin behalve prijs, ook kwaliteit wordt gevraagd. Dan wordt er bijvoorbeeld voor 70% op kwaliteit en 30% op prijs gegund. Een EMVI-plan is dus eigenlijk een kwaliteitsplan. ‘Plan van aanpak’ en ‘offerte’ zijn andere veel gebruikte woorden hiervoor.
In de praktijk wordt er vaak meer dan één plan uitgevraagd. Een plan van aanpak over de dienstverlening en één over duurzaamheid bijvoorbeeld. Als je goed scoort op kwaliteit, kan dit een hogere prijs compenseren. Om kans te maken op een opdracht is het dus belangrijk een goed plan te schrijven.
Nu begrijp je waar EMVI voor staat. De volgende stap is om een winnend EMVI-plan te (leren) schrijven. Maar hoe ga je zo’n winnend plan schrijven? En welke stappen moet je doorlopen? Gebruik de onderstaande stappen en ontdek hoe je dit plan succesvol opstelt.
De eerste stap binnen het schrijven van een goed EMVI-plan is om jezelf te verdiepen in de opdrachtgever. Wat zijn hun wensen? En hoe denk je hen te overtuigen om voor jouw offerte te kiezen? Krijg eerst goed helder voor wie je je EMVI-plan schrijft en ga dan pas verder met de volgende stappen.
Ga na welke doelstellingen en beoordelingsaspecten er genoemd worden. Deze onderwerpen zijn namelijk het belangrijkste voor de opdrachtgever. Laat deze thema’s dan ook terugkomen in je EMVI-plan.
Bepaal tijdens deze stap hoe je jezelf gaat onderscheiden. Vooral in een tijd van toenemende concurrentie, is dit van onmisbaar belang. Soms zijn er tientallen inschrijvers op een opdracht. Hoe ga je hier tussenuit springen?
De opdrachtgever, die ken je nu door en door. Ook heb je je winnende strategie bepaald. Nu is het tijd om de structuur van je plan op te stellen. Het advies hierbij is om de structuur uit de leidraad zo goed mogelijk aan te houden. Het is logisch dat de opdrachtgever de punten uit deze leidraad terug wil zien in je EMVI-plan. Ook geeft het jou als inschrijver houvast en komt het de leesbaarheid van je plan ten goede.
Vergeet niet om regelmatig een stapje terug te doen tijdens en na het schrijven van je plan. Op een gegeven moment kun je blind worden voor je eigen fouten. Het advies is daarom om je plan te laten checken door een kritische collega of externe partij die snapt hoe aanbestedingen werken.
Wil je hulp bij je plan of wil je je plan laten schrijven door een externe tenderspecialist? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.
Je EMVI-plan is voor 99% af. Nu is het tijd om je plan voor de volle 100% af te maken. Dit bereik je door je EMVI-plan visueel aantrekkelijk te maken. Dit wordt door veel van je concurrenten vergeten. Dit is een uitgelezen kans om jezelf te onderscheiden (met als gevolg het binnenhalen van die mooie opdracht!).
Met de eerder genoemde stappen ben je goed op weg om een winnend EMVI-plan te schrijven. Wil je de kans op succes nog verder vergroten? Gebruik dan ook de onderstaande tips:
Benadruk je meerwaarde meerdere keren in het plan. Bepaalde zaken zijn gewoon hoe het werkt. Dit doet iedereen. Daar ga je dus geen punten op scoren. Geef dus altijd ook aan waar jij meerwaarde biedt. Hoe ga je het standaard verhaal, en daarmee de verwachting van de opdrachtgever, overtreffen?
Klopt deze tip wel? Want in de vorige tip kreeg je nog te horen dat het benadrukken van je meerwaarde essentieel is? Dat klopt, maar je moet jezelf wel onderscheiden op de juiste punten. Zo zien we vaak dat inschrijvers zich willen profileren op zaken die eigenlijk al een verplichting zijn. Hier voldoet per definitie iedereen aan. Check dus eerst goed wat er in het programma van eisen staat. Kijk dan hoe je dit kunt overtreffen of kunt scoren op onderwerpen die al zijn voorgeschreven.
Ook heeft het geen zin om je te proberen te onderscheiden op dingen die de opdrachtgever niet wil of niet belangrijk vindt.
Heb je goed onthouden hoe de opdrachtgever een EMVI-plan beoordeelt? De opdrachtgever doet dit namelijk aan de hand van de aanbestedingsleidraad. Hier staat in op welke punten hij of zij je plan beoordeelt.
Het is altijd belangrijk SMART en concreet antwoord te geven. Zo maak je het voor de opdrachtgever makkelijk om te bepalen wat je eigenlijk precies aanbiedt en om daar punten voor toe te kennen.
Bij het schrijven van het EMVI-plan zien we geregeld dat mensen in dezelfde valkuilen trappen. Zo beginnen ze te laat met het plan. Hierdoor ontbreekt er informatie of wordt het niet SMART genoeg. Ook komt het vaak voor dat er copy-paste fouten in staan. Dit komt onprofessioneel over en je kans op winst verkleint hierdoor aanzienlijk. Gelukkig heb je nu de beschikking tot de inzichten uit dit artikel en voorkom je deze veel gemaakte fouten. Lees hier meer over in onze blog over veelvoorkomende fouten bij het schrijven op aanbestedingen.
Heb je voldoende inzichten uit dit artikel opgedaan om zelf succesvol een EMVI-plan te schrijven? Mocht je nog extra begeleiding zoeken, dan helpen we je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op!