Wat is proactief tendermanagement?

18 jul 2024 2 minuten leestijd Anne Anne

Denk je dat jouw tendermanagement proactief is? Lees in deze blog hoe proactief tendermanagement er uitziet volgens onze tenderspecialisten.

Wat houdt proactief tendermanagement in?

Misschien denk je proactief te tenderen door publicaties van aanbestedingen dagelijks of wekelijks te checken op TenderNed of een ander platform. Helaas is dit reactief tenderen. Je komt namelijk pas in actie als er een tender gepubliceerd is. Proactief tendermanagement houdt in dat je al start vóórdat de tender überhaupt wordt gepubliceerd. Voordat de tender gepubliceerd is kun jij namelijk al veel doen om jouw winkans te vergroten.

Neem contact op met de aanbestedende dienst

Is er een opdracht bij een aanbestedende dienst die jij graag wil uitvoeren en weet je dat die eraan komt? Als de aanbesteding nog niet gepubliceerd is dan ben je vrij om contact op te nemen met de aanbestedende dienst. Wij raden je zeker aan om dit te doen. Als de aanbesteding eenmaal gepubliceerd is, dan is het alleen toegestaan vragen te stellen via de Nota('s) van Inlichtingen (de anonieme vragenronde). Maak dus gebruik van de tijd die je hebt voor de publicatie! Vraag hoe de overeenkomst met de huidige opdrachtnemer verloopt, waar ze eventueel tegenaanlopen of behoefte aan hebben en wanneer ze de aanbesteding opnieuw in de markt uit gaan zetten.

Adviseer de aanbestedende dienst vanuit jouw expertise

Merk je dat de aanbestedende dienst niet tevreden is met de huidige opdrachtgever of zie je ruimte voor verbetering? Adviseer de aanbestedende dienst dan over een betere oplossing die jij kunt bieden en voorkom dat de aanbesteding toegeschreven wordt op de huidige opdrachtnemer en zijn product of dienst. Wij noemen dit beïnvloeden. Is de aanbesteder van jouw product/dienst gecharmeerd, dan is de kans groot dat de aanbesteding die uitgezet wordt op jou aansluit en dat jouw product/dienst goed binnen de kaders van de aanbestedingsdocumenten valt.

Aanbesteden is een ongoing story

Beïnvloeden is onderdeel van de Bidcycle methodiek® die wij gebruiken. Wij zien aanbesteden als een cyclus. Als de opdracht eenmaal gegund is aan een opdrachtnemer, betekent dit geen einde oefening, maar de kans om weer in contact te komen met de aanbestedende dienst. Zorg ervoor dat de aanbestedende dienst jouw bedrijf en dienstverlening kent. Zo is de kans groter dat de volgende aanbesteding beter bij jou past en jouw winkans dus hoger is!

Voordelen van proactief tendermanagement op een rij

Door proactief tendermanagement ben je een stuk beter voorbereid op de aanbesteding als die er eenmaal is. Hieronder nog een keer de (mogelijke) voordelen op een rij:

  • Meer ‘inside’ informatie over de aanbestedende dienst, zoals behoeften en huidige knelpunten (die je niet meer kunt vergaren als de aanbesteding eenmaal is gepubliceerd)
  • Inzicht in wanneer de aanbesteding opnieuw wordt gepubliceerd
  • Informatie over de huidige dienstverlening en tevredenheid van de aanbestedende dienst
  • Inzicht in hoe de aanbestedende dienst tegenover jouw dienst of product staat
  • Aanbestedingsdocumenten die meer op jouw product/dienst zijn toegeschreven.
  • Beter besluit voor go-no/go.

Nog succesvoller tenderen?

Zoals je hebt gelezen in deze blog biedt proactief tendermanagement veel voordelen. Benieuwd hoe je een succesvol bidteam samenstelt om aanbestedingen te winnen? Download dan nu het E-book 'Zo stel je een succesvol bidteam samen'. 

Heb je vragen, wil je even sparren of ben je op zoek naar een sterk tenderteam dat jou helpt met het winnen van aanbestedingen? Neem vrijblijvend contact met ons op of boek een online kennismaking.

New call-to-action